Kwiecień 23 2017 13:49:53
Menu
Szkoła bez przemocy
Dla ucznia
Aktualnie online
Gości online: 1

Użytkowników online: 0

Łącznie użytkowników: 628,373
Najnowszy użytkownik: nyhtggdagi
Reklama



Mechatronika





Głównym celem projektu

jest wzrost jakości nauczania oraz wzrost zainteresowania uczniów
w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych
poprzez opracowanie i wdrożenie dwóch innowacyjnych programów
w 32 gimnazjach województw:

mazowieckiego, kujawsko-pomorskiego, łódzkiego i wielkopolskiego w okresie I 2013 - VIII 2015.






Dwa opracowane i wdrożone innowacyjnych programy to:

- "Zajęcia techniczne z implementacją mechatroniki" (w oparciu o podstawę nauczania zajęć technicznych)
- nowy przedmiot „Mechatronika" (w oparciu o nową podstawę nauczania)







Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Priorytet III, Działanie 3.3, Poddziałanie 3.3.4, Program Operacyjny Kapitał Ludzki



Przedmiotowe systemy oceniania



Przedmiotowy System Oceniania - zajęcia techniczne z implementacją mechatroniki


Przedmiotowy system oceniania - mechatronika




W naszej szkole zajęcia realizują uczniowie z klas I i zainteresowani gimnazjaliści z klas II gimnazjum
pod kierunkiem mgr Anny Śliwka i mgr Arlety Sławińskiej






Unikalny walor, rewelacyjny efekt i wyjątkowa innowacyjność obu programów wyrażają się przez:



- wprowadzenie i szerokie zastosowanie na zajęciach szkolnych najnowocześniejszego i przyszłościowego narzędzia edukacji, jakim są zestawy robotów (pracownia mechatroniczna) skonfigurowane ze szkolnymi pracowniami komputerowymi (optymalne wykorzystanie ICT),



- nowatorska i najwyższej jakości metoda nauczania przez maksymalną aktywność uczniów - ich bezpośredni i twórczy udział w eksperymencie, doświadczeniu i ćwiczeniu praktycznym, co wypełnia 90% czasu zajęć,



- sprowadzanie uczniów i wykorzystania wyposażenia robotów i komputerów z przestrzeni wirtualnej do misji, zadań i rozwiązań w konkretnej rzeczywistości gospodarczej i zawodowej,



- rozwijanie miękkich kompetencji uczniów (sprawne zarządzanie sobą i swoją pracą, zdolność do motywowania samego siebie, komunikowanie się z innymi, przekonywanie ich do swoich racji, motywowanie, inspirowanie, zarządzanie zespołami) oraz ich innowacyjnego myślenia i działania,



- optymalny efekt praktycznej i merytorycznej integracji nauczycieli przedmiotów szkolnych oraz specjalistów prowadzących zawodowo zajęcia pozaszkolne z mechatroniki.



Korzyści płynące z zastosowania mechatroniki w dwóch innowacyjnych programach nauczania w gimnazjach przełożą się poprzez system edukacji młodzieży na KORZYŚCI DLA SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO ROZWOJU REGIONÓW KRAJU ORAZ POZYCJI POLSKI W INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ I KONKURENCYJNOŚCI MIĘDZYNARODOWEJ.







FOTORELACJA Z DZIAŁAŃ PODEJMOWANYCH






Uczniowie klasy Ic pod kierunkiem p. Arlety Sławińskiej poznają Prophio































Uczniowie klasy Ia pod kierunkiem p. Arlety Sławińskiej poznają podstawowe elementy elektroniczne:
diody, rezystory, fototranzystory, tranzystory, potencjometry.


























Uczniowie klasy Ic pod kierunkiem p. Arlety Sławińskiej:

- poznali zasady bezpiecznego posługiwania się lutownicą,
- zapoznali sie z rożnymi typami lutownic,
- dowiedzieli się na czym polega lutowanie i czym się lutuje.







Polecam materiały organizacji IPC, opracowującej i promującej standardy dla przemysłu elektronicznego na całym świecie:

http://www.youtube.com/watch?v=x0YxEilyQVY (montaż przewlekany - taki jak w Albercie)
http://www.youtube.com/watch?v=Ql6Vkw5wswU (montaż powierzchniowy - dla ciekawskich)








Uczniowie klasy Ic pod kierunkiem p. Arlety Sławińskiej
rozpoczęli swoją pierwszą przygodę z elektroniką od zbudowania robota Ambitny Albert.
Jest to robot typu BEAM, to znaczy, że nie zawiera elementów programowalnych (mikroprocesorów),
jego działanie opiera sie na prostych obwodach elektronicznych.














Uczniowie klasy Ia pod kierunkiem p. Arlety Sławińskiej
rozpoczęli swoją pierwszą przygodę z elektroniką od zbudowania robota Ambitny Albert.
Jest to robot typu BEAM, to znaczy, że nie zawiera elementów programowalnych (mikroprocesorów),
jego działanie opiera sie na prostych obwodach elektronicznych.











Uczniowie klasy Ic pod kierunkiem p. Arlety Sławińskiej
konstruują swoje pierwsze roboty.
Podczas zajęć realizowali następujące treści nauczania:
- opisali zastosowania robotów,
- wymienili rodzaje i właściwości połaczeń mechanicznych,
- zidentyfikowali i nazwali elementy szkolnego zestawu mechatronicznego (np. silnik, czujniki itp.)
- łaczyli elementy zestawu mechatronicznego przy użyciu narzędzi,
- efektywnie współpracowali w grupie.













Uczniowie klasy IIc pod kierunkiem p. Arlety Sławińskiej
na zajęciach technicznych z implementacją mechatroniki
wyruszyli w „Pierwszą zwiadowczą misję na Marsa”.


Na wcześniejszych zajęciach montowali według instrukcji robota mobilnego z edukacyjnego zestawu mechatronicznego.

W dniu 24.09.2014r poszerzali swoją wiedzę na temat sterowania, zbudowanymi wcześniej robotami.

W sposób szczególny zwrócili uwagę na:

pojęcie prędkości na podstawie pomiarów czasu i odległości, wyznaczanie liczby obrotów kół potrzebnych do przebycia zadanej odległości.
Gimnazjaliści tworzyli programy, umożliwiające pokonanie przez robota mobilnego zadanej trasy.
Eksperymentalnie wyznaczali parametry programu dla osiągnięcia założonego celu.
Do sterowania robotem używali bloczków zgrupowanych w palecie „Robot”.
Ponadto obserwowali diody świecące, umieszczone przy gniazdach silników, które sygnalizowały im,
w którą stronę silnik się obraca i jakie przyjmuje wartości (dodatnie czy ujemne).
Ponadto uczniowie sprawdzi w jaki sposób robot skręca.
Uświadomili sobie, że w samochodach czy rowerach zmiana kierunku jazdy powodowana jest przez skręcenie kół.
Natomiast w robocie M-bot jest co prawda skrętne kółko, jednak nie można nim sterować.
Z pomocą przyszedł nam mechanizm stosowany powszechnie w pojazdach gąsienicowych.
Skręt pojazdu powodowany jest przez różnicę prędkości obrotowej lewej i prawej gąsienicy.
Dlatego też taki rodzaj napędu nazywamy napędem różnicowym.
Ten sam rodzaj napędu sprawdza się doskonale w robotach kołowych takich jak M-bot.
W stosunku do kół skrętnych ma on taką zaletę, że umożliwia obrót robota w miejscu.
Im większa jest różnica prędkości, tym mniejszy jest promień skrętu robota.
Zajęcia podobały się gimnazjalistom.

Praca w grupie zwiększyła motywacje do działania a w konsekwencji niemalże wszystkie roboty ukończyły
„Pierwszą zwiadowczą misję na Marsa”.

Już niebawem zaprezentujemy filmik przygotowany przez uczennicę tej klasy Patrycję Tomczyk,

która z entuzjazmem podjęła się dodatkowego zadania.

Pomocą służyła jej Wiktoria Jankowiak.

Poniższą dokumentację zdjęciową przygotowała Aleksandra Szymańska.












24 stycznia2015r., w ramach zajęć technicznych,

klasa IIb brała udział
w konkursie pt., „Kto pierwszy, ten lepszy”


Gimnazjaliści zdalnie - za pomocą klawiatury, sterowali mobilnymi robotami,
wykorzystując skrypt napisany w programie Prophio - przygotowany przez Kamila Szydłowskiego.
O tytuł „Mistrza Kierowania Robotami”
ubiegali się wytypowani uczniowie.
Spośród 27 gimnazjalistów wybrano dwóch przedstawicieli chłopców:
Konrada Kubajkę, Dawida Kujawkę
i trzy przedstawicielki dziewczyn:
Angelikę Olszewską, Wiktorię Mirkiewicz i Kingę Jędrzejczak.
Zadania przydzielono również innym uczniom.
Patrycja Bartłomiejczak i Michał Radke mierzyli czas.
Sebastian Jagodziński liczył punkty karne.
Paulina Sosnowska zapisywała i zliczała punktację.
Całość fotografował i filmował Aleksander Kubiak.
Nad całością czuwała p. Arleta Sławińska.
Pozostali uczniowie dopingowali swoich kandydatów.

Walka była zacięta.
Sterowanie robotami, po placu manewrowym zajmującym 10 m2
wymagało skupienia, dobrej koordynacji i myślenia przestrzennego.
Ostatecznie wygrał Konrad, który osiągnął czas 2,05 min.
Jednak nie pobił szkolnego rekordu, który wynosi 1,50 min.
Po ogłoszeniu wyniku
inni uczniowie sprawdzili swoje umiejętności
w zakresie sterowania robotem.
Były to bardzo fajne zajęcia,
na których mogliśmy zintegrować się, pobawić
a jednocześnie uświadomiliśmy sobie, jak trudno w dzisiejszych czasach żyć bez fal radiowych.
Po zajęciach potrafiliśmy wymienić standardy komunikacji bezprzewodowej.
Dowiedzieliśmy się, że dane mogą być transmitowane na rożne sposoby:
Wi-Fi, Bluetooth, GPRS/HSDPA.
Oby takich lekcji było więcej.
Aut. Patrycja Bartłomiejczak - uczennica klasy IIb










Młodzi mechatronicy z Gimnazjum Nr 1 im. Św. Jana Pawła II w Kłodawie
uczestniczyli w III edycji Międzynarodowego Turnieju Robotów
„Copernicus Robots Tournament”,
który odbył się w Toruniu, w dniach 15 – 16 maja 2016r.

Celem zawodów
jest szerzenie wiedzy z zakresu automatyki i robotyki
oraz wzbudzenie zainteresowania tą dziedziną nauki.
Jest to również wspaniała okazja do nawiązywania kontaktów
oraz wymiany myśli naukowych z pracownikami naukowymi i studentami innych uczelni.


W turnieju tym, można było podziwiać‡ potyczki robotów
stworzonych przez studentów, licealistów, gimnazjalistów i wielu pasjonatów robotyki z całej Polski.

Toruńskie zawody miały niepowtarzalny charakter ze względu na przyjazną… atmosferę™ i publiczność,
która dodatkowo mogła uczestniczyć w pokazach.
Przewidziano następujące konkurencje:
SUMO - roboty przepychały się na ringu jak prawdziwi zawodnicy
japońskiej dyscypliny.
Podzielone były na:
MINISUMO,
• MIKROSUMO,
• NANOSUMO,
• FREESTYLE,

LINE FOLLOWER był wyścigiem maszyn po torze wyznaczonym przez czarną linię.
BEAR RESCUE – znalezienie i przetransportowanie maskotki misia.

Kłodawskiego ROBOTA tworzył uczeń Kamil Szydłowski,
pod opieką nauczyciela informatyki, zajęć technicznych i mechatroniki pani Arlety Sławińskiej.
Wspierali go Patrycja Tomczyk i Dawid Kujawka.

Cała trójka, to uczniowie z II klasy gimnazjum i to właśnie oni pojechali do Torunia.
Nasz robot wystartował w konkurencji Bear Rescue.
Polegała ona na odnalezieniu obiektu umieszczonego w labiryncie i przetransportowaniu go w wyznaczone miejsce
w jak najkrótszym czasie.
Zespół zdalnie lub autonomicznie sterował urządzeniem,
wykorzystując technologię Bluetooth
i środowiska programistycznego Prophio.
Nasi uczniowie rywalizowali z gimnazjalistami z:
Torunia, Inowrocławia, Przedcza, Chełmna, Koła, Gniezna, Chodowa, Mszczonowa, Stawek.
Od godziny 10.00 do 13.00 organizatorzy turnieju skrupulatnie mierzyli po 3 czasy przejazdów każdej drużynie.
Najkrótszy czas wyłonił zwycięzców.

Warto dodać, że to kolejny rok szkolny, w którym Gimnazjum Nr 1 im. Świętego Jana Pawła II
w Kłodawie realizuje zajęcia związane z mechatroniką.
Realizowane są w oparciu o innowacyjny program nauczania,
a uczniowie podczas zajęć oceniani są… przede wszystkim na podstawie wkładu pracy w realizowany temat,
a nie tylko na podstawie efektu końcowego.
Przygotowania do turnieju stanowiły realizację projektu edukacyjnego
„Bear rescue", czyli autonomiczne i zdalne mechanizmy sterowania robotem".

Zwycięskiej drużynie wyrazy uznania złożyła
Pani Beata Kołuda
DYREKTOR GIMNAZJUM NR 1 IM. ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II W KŁODAWIE
oraz
Pan Dawid Pudło
KIEROWNIK REFERATU OŚWIATY, KULTURY I SPORTU
Zapraszamy do obejrzenia filmu

ROBOT - zdalnie i autonomicznie sterowany

Uczeń z klasy Ic Kamil Szydłowski
na zajęciach technicznych z implementacją mechatroniki
zaprezentował kolegom wykonaną przez siebie prezentację multimedialną.
Powstała ona podczas montażu robota Ambitny Albert.








PREZENTACJA



FILMIK PREZENTUJĄCY ZLUTOWANEGO NA ZAJĘCIACH TECHNICZNYCH Z IMPLEMENTACJĄ MECHATRONIKI ROBOTA






PROGRAM PROPHIO






Utrwal wiadomości zrealizowane na zajęciach:



TEST WIEDZY

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Profilaktyka